Nä... NU!

Hej igen!

fick ett argt medelande av Ebba att jag skulle börja blogga igen och så blir det!
Tänkte ta ett så kallat tips till er som har tankar på att köpa häst!
tips och tips men, men.

om man har tänkt på att skaffa häst i år är det perfekt att göra det nu!
en sak är att folk säljer mkt hästar nu och perfekt att köpa nu om man har planer på att tävla. Jag själv sitter nästan varje dag och kollar hästar inte för att jag kanske ska köpa, jag gör de för att jag tycker det är kul och man ser vilka hästar som kommer tillbaka och vilka stall/säljare som verkar oseriösa, men också hur hästar ökar i pris och vilka priser är orimliga. Ofta så sätter människor onaturligt höga priser på sina hästar och om man jämför med andra lär man sig.
En sak man ska tänka på är att om ni ska köpa eran första häst köp hellre en äldre häst som kan mkt som du kan lära dig av än att köpa en yngre som du får lära upp. Du kanske tycker du kan mkt eller till och med allt men man kan aldrig allt trots att du har ridit i flera år på ridskola eller haft foder häst någon gång i veckan. En annan sak som man ska tänka på är att ta med sig någon hästkunnig om man ska provrida för att en förälder som inte kan något kanske inte ser vissa saker en kunnig skulle sätt eller fråga viktiga frågor. Tänk också på att se så hästen är frisk ett väldigt bra sätt är att röntga, men en sak jag tycker man också ska göra är att ta blod prov på grund att det finns saker man inte kan se på röntgen och man vill inte komma hem med en skadad/sjuk häst!

Hoppas jag hjälpte er lite, här ledan kommer lite förslag på fina hästar en för varje kategori, alltså en a- ponny en b-ponny etc. alla är till hoppning! :)

en otroligt söt A-ponny!

b-ponny!

söt C-ponny!

riktigt tuff D-ponny!

Denna är jag riktigt sugen på med lite träning kan den bli mega farlig på tävlings banorna! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0