hjälptyglar- med eller utan?

Ett ämne som alltid disskuteras och kommer alltid göra är om man ska använda hjälptyglar eller inte.
folk har nu för tiden så himla mycket åsikter till höger och vänster vilket är både bra och dåligt. Jag kan först och främst säga att jag är ingen hjälptygels människa, jag använder sällan det bara om det absolut behövs.
Jag tycker att man såklart får ha sin egen åsikt om saken men jag tycker att om man använder den på rätt sätt kan den vara riktigt bra. Det finns en hel uppsjö av hjälptyglar från graman till chambon. som jag sa innan jag använder mig sällan av hjälptyglar jag gör det hellre den "naturliga vägen" haha det lät ju lite fel men ni förstår vad jag menar.
Jag har också haft hästar där hjälptyglar nästan vart nödvändigt för att rida men allt förändras efter ett tags arbete och man kan till slut skippa hjälptyglarna och allt vad det heter. okej det kanske var att ta i men om man säger så att på vissa hästar underlättar detmed hjälptyglar.
Om jag ska nämna någon hjälptygel som jag mest har använt mig av är graman en av dom. tycker faktiskt den är riktigt bra om man använder den på rätt sätt!
den är inte lika " begränsad" som dom andra, den är som en extra tygel du behöver knappt ha spänt den på vissa hästar för att den ska hjälpa. Sagt det flera gånger och säger det igen använd den på rätt sätt!
Jag tycker att man inte alltid ska klaga på utrustningen det kanske är du själv som gör fel, om du är väldigt ovan med hjälptyglar ta hjälp av en tränare så det blir rätt från början. Det är väldigt viktigt annars kan mycket i både hästens och din träning förstöras.
Man ser många unga ryttare sitta med starka bett och hjälptyglar och krulla ihop sina ponnyer, vilket är helt fel! Nu ska vi inte dra alla över en kant men många ser man göra på det sättet.
det är inte meningen att du och din ponny/häst ska jobba imot varandra ni ska vara ett team hjälptygel är bara ett hjälp på traven för att underlätta i senare ridning. precis som när vi lär oss cykla först börjar vi med stödhjul och sedan när vi är redo att klara oss på egen hand tar vi av dom :)
det jag menar försök jobba i ett team inte mot varandra och om du använder hjälptygeln på rätt sätt kan den bli din bästa vän!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0